Het schip is als Magdalena-Klazina gebouwd in 1928. Waarschijnlijk stond er in die tijd een één cilinder gloeikopmotor in. Bekende merken waren in die tijd Kromhout uit Amsterdam, Industrie uit Alphen aan den Rijn, Bolnes en Deutz AG.
Nadat Europa in 1945 van de Duitse bezetters was bevrijd en Nederland weer opgebouwd moest worden, is de Twee Gebroeders voornamelijk ingezet voor het vervoeren van losse cement. Dit voor de E.N.C.I. (Eerste Nederlandse Cement Industrie) met als laadplaats de hoogoven cement fabriek te IJmuiden. En veelal als losplaats Eindhoven.
In die tijd is ook de eerste motor vervangen voor de motor die nu nog steeds in het schip staat, de GM 6 cilinder diesel met 160 PK bij 1800 toeren.
Deze motor, die al in 1940 is gebouwd in Amerika, heeft van oorsprong nog in een geallieerd landingsvaartuig gestaan. Deze landingsvaartuigen zijn onder andere ingezet bij de slag van Normandie tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Nadat het schip in 1971 door haar tonnenmaat van 148 ton te klein was geworden om nog winst gevend te varen, is het in Eindhoven stil komen te liggen om gesaneerd en daarna elders gesloopt te worden. Gelukkig was er in 1972 een eindhovenaar met een passie voor schepen die de toen al Twee Gebroeders hetende luxemotor voor de sloopwaarde kocht en het 40 jaar bezat om er op te wonen en te werken. Helaas werd er niet meer met het schip gevaren.
In 2012 is het schip eigendom geworden van de huidige eigenaar Sander Scherpenhuijzen, die het schip naar Nijmegen bracht, om het daar van binnen te verbouwen om zo in het voormalige laadruim te kunnen wonen en het schip vanbuiten toch zoveel mogelijk in authentieke staat te houden. Sinds de komst van De Twee gebroeders naar Nijmegen wordt er weer volop met het schip gevaren. In de toekomst staat er een reis naar Zuid-Frankrijk gepland, die door de ideale afmetingen van het schip binnendoor gevaren gaat worden.