SOS - Sociëteit Olie & Stoom Boten
  • Over ons
  • Nieuws
  • Boten van SOS
    • Anna
    • David
    • Dilles
    • Durske
    • Hendrik
    • Infatigable
    • Lambert
    • Leentje
    • Maasstroom
    • Mirjam
    • Oosterdok
    • Orka (Sleepboot)
    • Òze Klomp
    • P-07
    • Petra
    • Pieternel
    • Quinto
    • Recht door Zee
    • Steinburg
    • Triton
    • Twee Gebroeders
    • Viergebroeders
    • Vosje
    • Vrijheid
    • Weurtje
    • Wouw
  • Evenementen
  • Films
  • Sociëteitshaven
  • Facebook
  • Contact
  • Gastenboek
  • Links
  • Voor leden

Lambert

Gegevens

  • Naam: Lambert
  • Type schip: Motorsleepboot
  • Thuishaven: Geertruidenberg
  • Eigenaar: Martijn de Munnik
  • Bouwjaar: 1930
  • Bouwwerf en plaats: Schipper & Van Dongen, Geertruidenberg
  • Lengte: 28,01
  • Breedte: 5,70
  • Diepgang: 2,05
  • Motor: Bolnes 8KL
 

Geschiedenis

De Lambert is in 1930 gebouwd in Geertruidenberg bij Machinefabriek Schipper & Van Dongen voor een bedrag van fl. 52.500,=. Waarschijnlijk is het casco gebouwd bij de werf Wed. D. van Suijlekom in Raamsdonksveer want de machinefabriek had zelf geen helling. De Lambert is vernoemd naar een van de kinderen van de familie Schless zoals ook alle andere boten van deze rederij.

De Lambert heeft de eerste 30 jaar van haar leven als stoomsleepboot gevaren voor de Dordtse rederij Schless met als kapitein Stoffel Muller. In 1960 werd de Lambert door Schless gemotoriseerd en werd de Bolnes 8KL geplaatst. Vanaf toen kwam er een nieuwe kapitein aan boord, Willem van Woercom, die de sleepboot in 1966 van Schless kocht en er tot 1999 mee heeft gevaren. In 2000 kocht Guus Goyvaerts de Lambert om te gebruiken als jacht. 10 jaar later kocht Martijn de Munnik de Lambert. De Lambert is geschikt gemaakt voor permanente bewoning, maar wordt ook nog steeds gebruikt voor sleep- en duwwerkzaamheden.

 

Motoren

  • Hoofdmotor: Bolnes 8KL, 480pk, 475tpm (inbouw 1960, N.V. Machinefabriek en reparatiebedrijf J.H. Keller Rotterdam)
  • Keerkoppeling: Brevo type 3515 ER, reductie 475tpm naar 239tpm
  • Hydrauliek: DAF DH 825, 158PK, 2400tpm voor kopschroef en koppellieren
  • Generator: Hatz, 3 cilinder 25KVA, 400V, luchtgekoeld in de kofferdam (inbouw 2004)
  • Generator: JF Marine Power/Mitsubishi, 3 cilinder 10KVA, 230V, vlakkoeling in de machinekamer (inbouw 2011)
 

Meer informatie op de website: www.sleepbootlambert.nl

© 2019 Sociëteit Olie & Stoom